O to główne tematy o które będą kłótnie w Unii - Konfederacja

O to główne tematy o które będą kłótnie w Unii

Poseł do Parlamentu Europejskiego Anna Bryłka.

Politico przygotowało zestawienie: o co Unia Europejska będzie się kłócić w nadchodzącej kadencji Komisji. Polecam, bo to będą również tematy naszej krajowej debaty:
deportacje vs. prawa człowieka
Przed Komisją stoi poważne wyzwanie opracowania „dyrektywy o powrotach imigrantów”. Do tej pory wydalenie nielegalnego imigranta jest procesem nieskutecznym i obarczonym problemami organizacyjno-prawnymi. Na stole jest też pomysł stworzenia centrów imigranckich poza obszarem UE, w których imigranci czekaliby na decyzję wjazdową.

rozszerzenie vs. ryzyko wewnętrznego podziału
Marzenia eurokratów o imperialnej Unii zderzają się ze smutną rzeczywistością. Po ataku Rosji na Ukrainę, UE otworzyła ramiona — symbolicznie — na wnioski o członkostwo Ukrainy i Mołdawii, rozpoczynając proces, którego ukończenie prawdopodobnie potrwa lata. Pośród szerokich oświadczeń o poparciu dla rozszerzenia ze strony stolic UE, pojawiają się obawy, że wpuszczenie gęsto zaludnionych krajów, takich jak Ukraina, zaleje rynek wewnętrzny UE tanią siłą roboczą i produktami, stawiając innych członków — szczególnie sąsiadów, takich jak Polska — w niekorzystnej sytuacji.

– rolnictwo
Tu problemy kumulują się lawinowo a stawką jest ponad 1/3 europejskiego budżetu. Ursula von der Leyen miota się między utopijnym Zielonym Ładem, który likwiduje europejskie rolnictwo a pokusą by jednak mieć jakieś źródło dochodów na czas kryzysu. Nowy komisarz ds. rolnictwa Christophe Hansen będzie miał dużo trudności z zachowaniem kruchego konsensusu w sprawie reform rolniczych, która miałaby uspokoić rozgniewanych rolników poprzez złagodzenie obciążeń środowiskowych i zwiększenie ich dochodów. I to będzie tylko preludium przed o wiele trudniejszymi negocjacjami w sprawie WPR przed kolejną wieloletnią perspektywą finansową rozpoczynającą się w 2028 r.

konkurencyjność
W obliczu stagnacji gospodarki UE nic nie wydaje tak ważne, jak przywrócenie unijnej konkurencyjności. Niezależnie od tego, czy chodzi o dominację Ameryki w dziedzinie sztucznej inteligencji, czy o niedawny wybuch chińskiego eksportu pojazdów elektrycznych, europejskie firmy są zjadane przez swoich zagranicznych rywali. Tu znowu widzimy rozdarcie w umysłach komisarzy. Z jednej strony żywe jest pragnienie zamienienia Europy w technologiczny skansen, rezerwat przyrody bez przemysłu, co więcej cały czas dominuje pragnienie, aby całą Europę pokryła warstwa certyfikatów, regulacji i dyrektyw (Clean Industrial Deal), a z drugiej strony jednak trochę zazdrość bierze, że inni (USA i Chiny) się rozwijają i bogacą. Pomysły na zmianę tej sytuacji: żadnych!

cenzura vs. bezpieczeństwo w sieci
Podczas pierwszej kadencji von der Leyen, UE opracowała jedne z najbardziej dalekosiężnych na świecie przepisów dotyczących świata cyfrowego, a mianowicie ustawę o AI obejmującą sztuczną inteligencję oraz ustawę o usługach cyfrowych (DSA), która obejmuje platformy internetowe. Komisja Europejska trochę się brzydzi, ale jednak wolność słowa ma swoje granice, a internet nie jest po to, by krytykować to, co oświeceni komisarze UE uznali za słuszne. Nie podobają ci się „naukowe konsensusy”, „polityczne priorytety”, „prawa człowieka”? Przemyślisz to jeszcze raz w zaciszu więziennej celi…

bezpieczeństwo vs. wydatki
Jeśli UE ma wziąć na siebie większą odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo, będzie to wymagało ogromnych inwestycji w krajach, które nie są przyzwyczajone do wydawania dużych sum na obronę. Von der Leyen zidentyfikowała 500 miliardów euro inwestycji potrzebnych do wzmocnienia aparatu militarno-przemysłowego. Jedyny problem: gdzie je znaleźć?

zielone cele vs. portfele
Clean Industrial Deal zapowiada się jako jeden z najważniejszych wysiłków legislacyjnych kolejnej Komisji, celem jest zwiększenie inwestycji w czyste technologie i energochłonne sektory, aby utrzymać gospodarkę Europy w ruchu, nie tracąc z oczu zielonych celów bloku. Jednak „jak” pozostaje tajemnicą, biorąc pod uwagę niechęć krajów UE do wyłożenia pieniędzy na stół. Clean Industrial Deal będzie miał kilku ojców. Najważniejsi to Teresa Ribera i Stéphane Séjourné, którzy będą nadzorować realizację planu generalnego, ale jeden z jego kluczowych elementów, tzw. Industrial Decarbonization Accelerator Act (ustawa mająca w zasadzie na celu pomoc w oczyszczeniu sektorów najbardziej emitujących dwutlenek węgla) znajdzie się w gestii europejskiego komisarza ds. klimatu Wopkego Hoekstry, który będzie również zajęty próbami sfinalizowania rozmów na temat reformy dyrektywy w sprawie opodatkowania energii, która ureguluje stawki podatkowe dla różnych form energii.

interesy narodowe vs. priorytety UE
Jednym z najbardziej wrażliwych politycznie tematów w Brukseli jest budżet w wysokości 1,2 biliona euro, który reguluje wydatki na wszystko. Jastrzębie kraje Europy Wschodniej i kraje nordyckie, w tym Polska i Szwecja, chcą zwiększyć wydatki UE na obronę, podczas gdy kraje południowe, takie jak Włochy i Grecja, chciałyby więcej gotówki na “zarządzanie migracją”. Komisja chciałaby, aby stolice wdrożyły kluczowe reformy gospodarcze w zamian za dostęp do ich części pieniędzy UE. Jednak kraje otrzymujące większość funduszy — głównie w Europie Wschodniej — nie są fanami tego podejścia. W 2025 r. kraje UE powinny wyznaczyć swoje czerwone linie dla negocjacji budżetowych.

Komentarze (2)

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.