Dzisiaj w #DzieńDziecka mówimy głośno: NIGDY WIĘCEJ LOCKDOWNU W EDUKACJI! - Konfederacja

Dzisiaj w #DzieńDziecka mówimy głośno: NIGDY WIĘCEJ LOCKDOWNU W EDUKACJI!

Dzisiaj w #DzieńDziecka mówimy głośno: NIGDY WIĘCEJ LOCKDOWNU W EDUKACJI!

Dzisiaj w #DzieńDziecka mówimy głośno: NIGDY WIĘCEJ LOCKDOWNU W EDUKACJI!

Ostatni rok nauczania zdalnego ma tragiczny wpływ na młode pokolenie! Polskie szkoły były w “piątce” najdłużej zamkniętych w całej Europie. Lockdown w edukacji bardzo negatywnie wpłynął nie tylko na poziom nauczania, ale również na zdrowie psychiczne uczniów. Mamy teraz do czynienia z epidemią depresji wśród dzieci i młodzieży oraz wieloma innymi problemami!

Polska jeszcze przed okresem lockdownów była w niechlubnej czołówce państw z najwyższym odsetkiem samobójstw wśród dzieci i młodzieży. W 2019 roku w grupie wiekowej 13–18 lat odnotowano 905 prób samobójczych, a na przestrzeni poprzednich sześciu lat ich liczba wzrosła dwuipółkrotnie. W ubiegłym roku prób było 814. Tymczasem jak wynika z danych policji liczba zamachów na własne życie wśród nieletnich w I kw. 2021 r. wyniosła 271 przypadków i w porównaniu z podobnym okresem ubiegłego roku wzrosła o niemal jedną czwartą!
– Obserwując, jakie dzieci przychodzą do nas na oddział, widzimy wyraźnie, że główne przyczyny takich prób to depresja, zaburzenia nastroju, bezsenność i napady lękowe – mówi Halina Flisiak-Antonijczuk, dyrektor Centrum Neuropsychiatrii Neuromed we Wrocławiu.

Badania przeprowadzone przez Polską Akademię Nauk (PAN) wynika, że aktualnie aż 38 proc. dzieci zmaga się z objawami depresji, ok. 18 proc. zmaga się z myślami samobójczymi, z czego 11 proc. wręcz ma myśli samobójcze z zamiarem, czyli chciałoby popełnić samobójstwo.

Wnioski płynące z raportu “Badania postaw wobec nauczania zdalnego”, przygotowanego dla Rzecznika Praw Dziecka, by pokazać jak lockdown wpłynął na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, są również zatrważające: aż 70 proc. uczniów stwierdziło, że ich relacje społeczne z rówieśnikami się pogorszyły, tyle samo procent przyznało, że cierpi na wahania nastrojów, 40 proc. wskazało, że ma problemy z koncentracją, tyle samo procent osób przyznało, że ma rozlegulowany rytm dobowy.

To wszystko pokazuje jak tragiczny wpływ miała polityka lockdownu nie tylko na gospodarkę, ale również edukację i stan zdrowia dzieci i młodzieży. Nie możemy niszczyć szkolnictwa i pozbawiać uczniów realnej edukacji, zaraz niszcząc ich zdrowie psychiczne i fizyczne. Nie wolno pozwolić, by to kiedykolwiek się powtórzyło! #NigdyWięcejLockdownu!

Skomentuj